کامیون من isuzu ایسوزو


+ رانندگی در سرما و برف

 رانندگی دربرف و یخ


رانندگی در شرایط مختلف، لوازم، ادوات و تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد. وجود عوامل و لوازم متعدد سخت افزاری مربوط به هر یک شاید مهم ترین ملزومات یک سفر به حساب آید. لیکن به اذعان و اعتراف بسیاری از بزرگان فن و حرفه ای‌های اتومبیلرانی، نوع رانندگی است که مهمترین و تعیین کننده ترین عامل در ماندن یا موفقیت در ادامه حرکت اتومبیل است. جسارت و روحیه ی مبازره طلبی، دقت، مهارت و آگاهی از فنون و تکنیک‌های رانندگی در شرایط گوناگون عواملی هستند که دست به دست هم داده و یک راننده‌ی حرفه ای می‌سازند. علاوه بر این، موارد آگاهی از خصوصیات و توانایی‌های اتومبیل، عکس العمل‌های آن در شرایط خاص و اشراف بر قدرت و نکات فنی خودرویی که راننده آن را می‌راند، بسیار مهم و تعیین کننده است. اکنون به مناسبت فصلی که در آن هستیم، بنا داریم به بررسی تکنیک‌های رانندگی در برف و یخ پرداخته و به ذکر نکات مهم این مبحث اقدام نماییم.

به دلیل برفی بودن جاده ها رانندگان با تجهیزات ایمنی حرکت کنند


رانندگی در زمستان

با شروع فصلهای زیبای پاییز و زمستان به دلیل تغییرات جوی و لغزنده شدن سطح معابر و همچنین بارش ها و برودت دما رانندگی کردن ما نیز باید دچار تغییراتی شود تا بتوانیم درامنیت و آسایش از زیبایی های فصلهای سرد ایران لذت ببریم .
اولین و اساسی ترین نکته در شروع فصل سرما آماده کردن خودروست .
بازدید بخاری ، برف پاک کن ، شیشه شور ها ، چراغهای اصلی و چراغهای مه شکن جلو و عقب ، گرمکن شیشه ها و احتمالا آینه ها و همراه داشتن لاستیک یخ شکن و زنجیر چرخ وبیلچه و مواد غذایی کنسروی و اب اشامیدنی و ژلهای سوختی و لباس گرم دستکش و جوراب زمستانی و پتو نکاتی است که ضامن آمادگی شما در برخورد با هر شرایط جویست .
و لازم به یادآوری نیست که ضد یخ درون مایع خنک کننده موتور و داخل مایع شیشه شور هم بسیار ضروری هستند .
همراه داشتن لباس گرم و پتو ،‌شکلات و مواد غذایی  و اب برای شرایطی که تا آمدن امداد برای باز کردن جاده مجبور به توقف طولانی هستید و نکته مهمتر اینکه باک سوخت را همیشه پر کنید.
پس از تجهیز و بازدید خودرو قوانین و نکاتی نیز برای رانندگی در شرایط جوی نا مساعد وجوددارد که رعایت آن تضمین سلامت شما و خانواده تان است .
در زمستان موتور ماشین شما از 30 ثانیه تا 2 دقیقه برای گرم شدن به زمان نیاز دارد البته در خودروهای قدیمی زمان افزایش میابد . اما در کل بهتر است در ماشینهای انژکتوری ماشین در جا کار کند تا زمانی که دور موتور تا میزان عادی کار کردن درجا پایین بیاید و ساسات از مدار خارج شود .
در هوای بارانی از برف پاک کن و گرمکن شیشه با سرعت و زمان مناسب استفاده کنید و سلامتی خود را فدای عمر موتور و  تیغه برف پاک کن نکنید .
در زمستان حتما شاهد بخار کردن شیشه های خودرو بوده اید . در تمامی خودروها دریچه جلوی داشبورد و زیر شیشه جلو برای از بین بردن بخار تعبیه شده است که با تنظیم باد بخاری بر روی این درچه ها بخار روی شیشه از بین میرود اما به یاد داشته باشید برای کارایی بهتر ورودی هوای بیرون به داخل را نیز باز کنید . اگر تعداد سرنشینان زیاد بود و این کار بخار روی شیشه را کاملا از بین نبود کمپرسور کولر خودرو را روشن کنید این عمل به سرعت بخار روی شیشه را از بین میبرد . هرگز به پاک کردن بخار با دست اکتفا نکنید .
در مسافرتها دمش باد را به جلوی شیشه و دریچه پایین بر روی پاها تنظیم کنید و از خاموش و روشن کردن بخاری به دفعات خودداری کنید . روشن بودن بخاری در طول سفر با دمای پایین و دریچه ورودی هوای باز به مراتب کم فرسایش تر از روشن و خاموش کردن متناوب بخاری با حرارت زیاد است .
در دمای پایین تر از 5 درجه زیر صفر در حین حرکت، آب شیشه شور روی شیشه به سرعت یخ میزند بنابراین فراموش نکنید که ضمن استفاده از گرمکن های شیشه جلو و عقب از مایع ضد یخ شیشه شور هم استفاده کنید .
از دیگر مسائل مهم در زمستان همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیز خودرو به لاستیک یخ شکن است . لاستیک یخ شکن در سطوح یخ زده و معابر شهری بسیار کارآمد است اما باید به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از آن از فرمان دادن درجای خودرو و یا ترمزهای شدید بر روی آسفالت و فشار ناگهانی بر روی پدال گاز خودداری کنید . برای عبور از جاده های کم تردد و برف گیر با ارتفاع برف زیاد حتما نیاز به زنجیر چرخ خواهید داشت و بهتر است از زنجیرهای پلاستیکی با میخهای فلزی استفاده کنید . زیرا به لاستیک خودرو کمتر فشار وارد میشود . از راه رفتن با زنجیر بر روی آسفالت خود داری کنید .
در سطوح یخ زده بعضی رانندگان اقدام به کم کردن باد لاستیک میکنند . این عمل به دلیل ایجاد سطح تماس بیشتر در طرفین لاستیک مقداری باعث چسبندگی بیشتر میشود اما در تعادل خودرو در هنگام سر خوردن به طرفین تاثیر مثبتی ندارد و باعث خرابی لاستیک میگردد .
در هنگام راندن در شرایط بارندگی حتما چراغهای خودرو را در هر ساعتی از شبانه روز روشن کنید و مه شکن و جلو و عقب را نیز روشن کنید . فاصله طولی با خودروی جلویی را به دقت و وسواس رعایت کنید زیرا شایع ترین تصادف در زمان بارندگی تصادف خودروها از جلو و عقب به دلیل ترمزهای ناگهانی است .
 هرگز در هر شرایطی و به خصوص در زمان بارندگی تغییر مسیر ناگهانی ندهید و از سبقت بی مورد به شدت پرهیز کنید زیرا خودروی شما به راحتی تعادل خود را بسیار زودتر از آنچه انتظار دارید از دست میدهد و شما دیگر قادر به کنترل آن نیستید .
بهترین نوع رانندگی در زمان بارندگی راندن با سرعت مطمئنه در فاصله مناسب از خودروی جلویی و همراه با کمترین میزان تغییر سرعت و مسیر است . بیاد داشته باشید دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است .
و اما رانندگی در روی برف و یخ نیز قوانین و شرایطی دارد .
به دلیل چسبندگی کم لاستیکها گاز دادن و ترمز کردن ناگهانی به سرعت تعادل خودرو را بر هم خواهد زد پس با گاز کم حرکت کنید .
قوانین فرمان پذیری در روی سطوح لغزنده درست مانند شرایط عادیست با این تفاوت که لیز خوردن ماشین در تمام حالات بسیار سریعتر صورت میگیرد . سعی کنید تعادل خودروی شما به هم نخورد اما اگر به هر دلیل ماشین شما دچار عدم تعادل شد بهترین راه کنترل استفاده از قفل معکوس فرمان یا فرمان مخالف دادن است زیرا این کار از چرخیدن شما جلو گیری میکند . در هنگام قفل معکوس گاهی برای بدست آوردن تعادل ماشین در خودروهای دیفرانسیل جلو مقداری گاز دادن در همان حال ماشین را دوباره صاف میکند زیرا نیروی گریز از مرکز عقب را در جهت مخالف خنثی میکند اما در مجموع بهتر است همیشه با تنظیم و کنترل سرعت از عدم تعادل ماشین جلوگیری کنیم .
اگر ناگهان با مانعی در چند متری مواجه شدید و متوجه عدم عملکرد ترمز شدید میتوانید نیم دور فرمان را بگردانید و با کشیدن ترمز دستی و سپس به سرعت قفل معکوس کردن و چرخاندن فرمان به مقدار همان نیم دور در جهت عکس بدون تغییر مسیر خودرو میتوانید ماشین را با زاویه حدود 30 درجه کنترل کنید این کار مسیر ایستادن شما را 20٪ کوتاه تر میکند ( البته این عمل نیاز به تمرین دارد و بدون تمرین و مهارت کافی هرگز و هرگز به این کار دست نزنید ). حرفه ای ها هم فقط در آخرین لحظات و برای کاهش صدمات از این تکنیک استفاده میکنند .
در خودروهای دیفرانسیل عقب کافیست به هر جهت که عقب ماشین سر میخورد به سرعت از میزان گاز کم کرد و به همان جهت مقداری فرمان داد تا تعادل ماشین حفظ شود .
به قول معروف پیشگیری بهتراز درمان است .

به پشتوانه ترمز abs و یا دیسکی و ebd به استقبال خطر نروید در روی یک سطح کاملا یخ زده خط ترمز شما 20 برابر مقدار عادیست .
در هنگام توقف روی سطوح شیب دار یخ زده پس از توقف کامل با دستی ماشین را ثابت نکنید و پای خود را روی ترمز نگه دارید زیرا چرخهای عقب به تنهایی قادر به نگه داشتن ماشین نیستند .
در جاده جایی وجود داره که آفتاب گیر نیستن به علت وجود تپه یا کوه در جهت تابش خورشید یا عبور جاده از داخل دره اینجور جاها در زمستان خطر یخ زدگی سطح دارن یعنی در داخل جاده داری میری و جاده خشکه اما به اون منطقه که میرسی میبنی سطح یا خیسه یا یخ زده .
در صبح های زود در بعضی مناطق شبنم بر روی آسفالت میشینه و یخ میزنه که بسیار خطر ناکه.
در عبور از جاد های آب گرفته دقت خیلی زیادی باید کرد چون آب به راحتی میتونه چاله های عمیق رو پر بکنه و شما رو گول بزنه یعنی در ظاهر فقط کمی آب روی جاده رو گرفته ولی در عمل یک حوضچه چند ده سانتی متری وجود داره !
در بعضی از مناطق خاص ممکنه در یک طرف شیب گردنه آفتاب و آسفالت خشک اما در طرف دیگه شیب گردنه مه و سطح لغزنده باشه پس هیچ نباید گول مسیر روبرو خورد و با مواجه شدن با طرف دیگر با پیش بینی صحیح سرعت رو کم کرد.
در ماشینها دیفرانسیل جلو در زمان حرکت درجهت موافق شیب بر روی برف یخ در صورتی که ماشین تقسیم وزن درستی داشته باشه(روی محور جلو تمرکز وزن نباشه) اگر از دنده معکوس استفاده بشه سر ماشین تمایل زیادی به سر خورده و نگرفتن فرمان داره پس باید از ترمز به صورت معقول استفاده کرد.

امیدوارم با آرامش و دقت و قانونمندی از رانندگی در فصل سرما لذت ببرید.

نویسنده : محمد جواد شعبانی ; ساعت ۱٢:٠٦ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱۳٩٢/۸/٧
comment نظرات () لینک