کامیون من isuzu ایسوزو


+ عکس کامیون ماک تریلی ماک کشنده ماک ماک سوسماری ماک تخم مرغی

ماک جنگی ماک سوسماری ماک کاوه mack


                                 قبل از جنگ جهانی دوم حمل ونقل در ایران وجهان توسط کامیون های تجاری بنزینی انجام میشد که عبارت بودن از ماک جمس دوج فدرال وایت والفرانس و کامیون های اروپایی دیگرمثله بوزینگ گرام ماکروس.
ولی به دلیله قدرته بیشتر و استقامت بالاترکامیون های امریکایی در راس این هرم بودند. اما بعد از جنگ جهانی با توجه به اینکه ایران محلی برای تردد متفقین بود همزمان کامیون های امریکایی مثله ماک استودی بیکردوج و.... نیز به ایران وارد شدند در تعداد بالاتر نسبت به قبل. که بیشتر در بنادرجنوبی تخلیه و مرز جلفا منتقل میشدند. که در طول حمل در کمپ هایی متوقف و مودرد بازدید قرار میگرفتند بعد از پایانه جنگ تعدادی از این کامیون ها در کمپ باقی ماندکه بدها به فروش رسیدن که در این میان کامیون های ماک توانستند با کسب رتبه بالاترنسبت به دگر هموطنان امریکایی خود گوی سبقت را ربوده و ره 100 سال رو تو چند سال بپیماید و بازیگری قوی در عرصه حمل ونقل ایران شود. که در ابتدای وروده دیزل و ماک دیزل به ایران بنا به دلایلی همانند ایجاد بیماری سل توسط دوده کامیون های دیزل بامشکل مواجهه گشت اما این بولداگه امریکایی قوی تر از انچه بود که به نظر میرسد به همین دلیل توانست در ان زمان دوام بیارد و شایستگی خود را اثبات کند.

اولین ماکی که در ایران به طوره رسمی کار کرد ماک مدل1942 بود که به ماک جنگی(ماک سوسماری) معروف بود که در ان زمان به دلیل استاندار نبودنه جاده های ایران{هنوزم استاندار نیست} و نبودباسکول{عامیانه ترازو} تنها ماک جنگی بود که بارهایی به اندازه 30 تن را بر روی 10چرخ حمل میکرد. که بعد ها با توجه به استقباله شدید از ان این کامیون از کشور های همسایه مثله عراق کویت و حتی اروپا و هلند وارده ایران گشت.
نسل بعدی ماکدر سال های 1948 و1951 وارده ایران شدن که به زیر قرمز معروف شدن . به دلیل داشتن شاسی اکسل و پوسته دیفرانسیل و توپ ها و باک قرمز

نسله بعد که اصلاح شده مدل 1951 بود در ساله 1954 وارد بازار شد که تغییراتی در موتور گیربکس . اکسل ان داده شد بود. که روی این ماک سیستمی که بعدا به نام ماک ثبت شد
که ان سیستم هترمودا بود که این سیستم با باز و بسته کردن شبکه جلوی رادیاتور باعثه افزایشه عمر و بالاتر بردنه راندمان موتور گشت . که بعد گذشته 50 سال مشابه ان بر روی ماشینهای سواری استفاده میشود.

در سال های 1956 ماک سری بی وارده ایران شد که مجهز به توربو شارژر و گیربکس 20 دنده و اکسل و دیفرانسیل های سنگین استرلینگ وکابینه معروف تخم مرغی . گلگیره تخت بود که از مشخصاته بارزه ان سیستم پنچ محوره تریلی کش هجده چرخ بود که تا ساله 1959 تولید میشد. که این مدل در بینه کامیونداران ایرانی به نشکن معروف بود .

در ساله 1960 مدله اطاق تخم مرغی با گلگیرها تخم مرغی توسطه شرکته کاو کار وارده ایران شد که تا ساله 1966 تولیدمیشد.

از ساله 1967 کمپانی ایران کاوه با جدیت تمام وارده صحنه شد و ماک دراین دوره به اوج خود که در طی سال های قبل بدست اورده بود میرسید.

درابتدای تولید و بدلیل نبوده امکان تولید اطاق و گلگیر و کاپوت مدل روز اطاق تخم مرغی و گلگیر تخت 1957 بر رو ی شاسی وموتور های 220 اسبی سوپر شاررژر دار استفاده گردید که در ساله 1968 با وروده امکاناته تولید و پرس اطاق های روز ایران کاوه اقدام به سوار کردنه کابین های معروف به کاوه ای و گلگیر های اهنی بر رو ی همان شاسی کرد.. که با توجه به تولید کم و تقاضای زیاد تعدادی ماک به صورت بی دماغ و با دماغدر سال های 1974-1975 وارده ایران شد. که در این بین شایعاتی مبنی بر ایمن نبودن ماک های بی دماغ در زمانه تصادف و..... مورده استقبال قرار نگرفت ولی گذشته زمان شایستگی های ان را اثبات کرد که با وجود داشتنه امکاناتی برای راننده جای خود را بین رانندگان ترانزیت باز کرد.

مدل دماغ دار: این کامیون ها تماما از امریکا و به صورته مونتاژ وارده ایران میشد که دارای کابین های شیک و داشتنه فرمان تلسکوپی و چراغ پلیسی {استفاده همزمان از نور بالا و پایین} مورده توجه قرار گرفت. که بعدا شرکت های نفت نیرو هوایی و... اقدام به سفارشه کامیون های ماک با توجه به نیاز خود کردند که معمولا به ماک های همان شرکت معروف شدند.
از ساله 1979 تولیدو وروده این نوع کامیون ها متوقف شد تا اینکه در ساله 1990 تعداد کمی ماک بی دماغ از کانادا وارده ایران شد که بعضا در تملک شخص و تعدادی در تملک متروی تهران قرارگرفت که این کامیون ها با موتوره 360 اسبی خود و گیر بکس های فولر 9 دنده و سیستم تعلیق چهار دست فنر مخصوص حمله بار با سرعت زیاد در جاده های مطلوب بود.

درساله 1994 تعدادی ماک با دماغ نو از دوبی به ایران وارد شد که با ظاهری جذاب وموتوری به قدرت 450 اسب بخار و کابینه مجهز و سیستمه تعلیق معروف به قیچی فنر مناسب برای حمله بار های نسبتا سنگین بود. که کمپانی های دیگر مانند اتو کار ماکروس اسکانیا بابیس در مدت حضوره 63 ساله ماک در ایران محو بودند. و هیچ نامی از انها بر سره زبان ها نبود .

تعدادی از مدل های ماک

ویژن: زیبا . با موتورها و گیر بکس های مختلف . جهت حمل ونقله اتوبانی با جای خواب و بدون ان

گرانیت: با شاسی و سیستم تعلیه قوی به صورته سنگین واسترلینگ جهت حملبارهای سنگین در جاده های نامناسب به صورت کمپرسی های سنگین و میکسر هایبزرگ

Ch:
که برای حمل جاده ای که تعدادی از مدله 1994 از این گونه هستند.

در پایان سخن باید بگم که کامیون های ماک اسما بار هایی به وزرنه 30تن را حمل میکردند در حالی که بعد از ورود باسکول رسما این عدد بیش از انچه که تصور میشد بود.

رییس اولیه ماک شخص بوده که دارای کار گاه تولید ماشین های باری بوده است که سگ بولداگ به نامه ماک داشته که بعد از انکه این سگ میمیره به پاسه فداکاری های این سگ بعدا کامیون هایی که تولید میکند به نامه ماک روانه بازارمیشه که این سر اغازه تولید ماک بوده

می‌توان کامیون‌های ماک مدل ۱۹۴۱ را که معروف به دیزل جنگی هستند در حال کار دید. ماک بعد از سال ۱۳۵۹ بسیار کم به ایران وارد شد.

 

در حال حاضر یکی از مهمترین مزیت‌های کامیونهای ماک نسبت به سایر کامیون‌ها برگشت زیاد گازوئیل از موتور است که جلوی یخ زدن گازوئیل باک را می‌گیرد. بنابراین در سردترین بوران‌ها ماک‌ها براحتی جاده می‌پیمایند.

 

سیستم ترمز ماک‌های قدیمی زیاد قوی نیست و بدین جهت در سرازیری‌ها راه بندان می‌کنند. لوازم یدکی ماک نسبت به سایر کامیون‌ها گرانتر است.


نویسنده : محمد جواد شعبانی ; ساعت ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱۳٩٢/۳/٢٢
comment نظرات () لینک