کامیون من isuzu ایسوزو


+ کولر خودرو سیستم تهویه مطبوع

خط گاز کولر از کمپرسور تا شیر انبساطی پر فشار و از شیر انبساطی تا ورودی کمپرسور خط کم فشار.کمپرسور فشاری در حدود 12 تا 15 بار تولید میکنه ودمای گاز در ورودی کندانسور 80 درجه سانتیگراد است و در خروجی 50 درجه مایع میشود و تا زمانی که به شیر انبساطی برسد مایع45 درجه میشود حرارت از طریق لوله ها به محیط منتقل میشه و وقتی از شیر انبساطی عبور میکند دما گاز 5 درجه میشه و بعد از عبور از اواپراتور دما گاز به 10 درجه میرسد چون دمای محیط را به خود جذب میکند و فن داخلی هوا رو از درون پرهه های اواپراتور عبور میدهد واز طریق کانال به دریچه های داخل اتاق هدایت میکند.


 

مزایای کولر اتومبیل(سیستم تهویه)

 

در عصر حاضر دیگر وجود کولر در اتومبیل به عنوان یک وسیله لوکس تلقی
نمی‌شود بلکه کولر اتومبیل به عنوان ضرورتی مطرح می‌گردد که ضامن استفاده از
اتومبیل توام با امنیت و آرامش خاطر است.

 

احتیاجی به توضیح نیست که هنگامی که اتومبیل شما مجهز به کولر باشد،
می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت
فرسا، گازهای خطرناک، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت.
سیستم کولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی
اتومبیل، برای فضای داخل کابین تولید برودت دلخواه را می‌نمایند.

 

کولر اتومبیل با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین به ما کمک می‌نماید تا
رانندگی راحت تری داشته و در طول مسیر از آرامش کافی برخوردار باشیم.

 

کمپرسور

 

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل می‌باشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌نماید. همچنین کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش می‌دهد.
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می‌دهد.
کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل به کار برده می‌شوند، می‌بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.محل نصب کمپرسور در جلوی موتور و نیروی خود را بوسیله تسمه از فولی سر میلنگ میگیرد و خلاصی تسمه بوسیله فولی هرزگرد تنظیم میشود

 

 

 

کپسول خشک کننده

 

کپسول خشک کننده بعنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل
می‌نماید. معمولاً این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی می‌باشد تا در مواقعی که فشار
گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع
‌نماید.

 

همچنین بر روی این کپسول شیشه‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به
ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل
نماییم

 

 

 

شیر انبساط

 

شیر انبساط تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل
اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را بطور ناگهانی کاهش
می‌دهد. هنگامی ‌که کمپرسور شروع به کار می‌نماید، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع
با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل می‌گردد.

 

زمانی که اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب می‌نماید، شیر انبساط
اجازه می‌دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد گردد. شیر
انبساط برقرار کننده تعادل میان بار گرما و خنک کنندگی بهینه اواپراتور می‌باشد.

 

کندانسور(رادیات خارجی)

 

کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.

 

 

 

اواپراتور(رادیات داخلی)

 

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است.

 

اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین
اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل
کابین می‌باشد.

 

جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل
اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا
به داخل کابین اتومبیل انتقال میدهد. عمل ایجاد برودت توسط کویل اواپراتور باعث
تقطیر رطوبت هوای داخل کابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به
خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌گردد.

 

سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آنها زمانی که
فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در
داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌نماید. عدم کارکرد مناسب هریک از این دو سوئیچ
می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم گردد.

 

۲) آیا نشت گاز از سیستم کولر نگران کننده است؟

 

به علت فشار بالای گاز در سیستم کولر، نسبت به فشار اتمسفر، کوچکترین
ضایعه و خرابی در سیستم منجر به فرار سریع گاز می‌گردد. باید در نظر داشت که در هر
نقطه از اتصال شلنگها و لوله‌ها احتمال نشت گاز حتی به مقدار بسیار کم و غیر محسوس
وجود دارد.

 

انواع گاز های مورد استفاده شده  در کولر خودرو :

CFC-R11

CFC-R12

R22

R134a

تا به حال اکثرا مبرد مورد استفاده در اتومبیل ها

(R-12) بوده که به صورت موفقیت آمیزی ضمن سال های متمادی

تا سال 1992عمل کرده است . این مبرد ضمن دارا بودن خواص مطلوب

 حرارتی وترمودینامیکی , روی آلومینیوم , مس , نئوبرن , آهن و فولاد

 اثر شیمیاییی نمی گذارد . گذشته از این به راحتی با روغن های معدنی

 قابل استفاده بوده

و ضمنا خاصیت زنگ زدگی به جز در مواردی که با آب مخلوط شود ندارد.

معایب استفاده از گاز CFC-R12 (زیان ها)     

 که اصولاً آن را به دو دسته تقسیم می کنند :

1- اثر گلخانه ای
2- اثر تخریب

 

گاز R134a

R-134a عاری از  )  CFC کلروفلور کربن) است . بی خطر در مقابل

 مواد مورد مصرف در دستگاه تهویه مطبوع مانند آلومینیوم , مس , نئوپرن ,

استیل و آهن است , خاصیت جذب و انتقال و دفع گرما را دارد و

از روغن های مصنوعی PAGاستفاده می کند . دلایل اصلی  استفاده 

از گاز  R134aبجای گاز  R12 چون گا ز R12 محتوی ماده ای

به نام کلروفلور کربنیا CFC است که عامل تخریب لایه اوزن (O3 ) می باشد

 

خصوصیات گاز مبرد R134a

1-غیر قابل اشتعال

2-غیر سمی

3-پایداری شیمیائی و حرارتی مناسب  سیستم تبرید

4-خواص فیزیکی و ترمودینامیکی مناسبگاز R-134a دارای کلر نمی

باشدو فرمول شیمیایی آن CF3-CH2F است . که هیچگونه واکنشی

 نسبت به لایه ازون نداشته ولی مانند دیگر مبرد های تبرید،

در صورت آزاد شدن در هوا باعث گرمایش کره زمین می گردد . اما

میزان تاثیر R-134a در این گرمایش جهانی و حالت گلخانه ایبسیار

کم می باشد. گاز R-134a و مواد تبرید بصورت صنعتی تولیدمی شود

و با نام SUVA134aیا SUVA COL D-Mp   به بازار ارائه می شود

جایگزین مبردها:

برای CFC-R11
مبردهای غیر قابل اشتغال مانند
R-123a , R-123
مبردهای تا حدی قابل اشتغال .
R-141b   , R-153
برای
CFC-R12
مبردهای غیر قابل اشتغال
R - 124 - R143 - 134a - R22 - R125

مبردهای تا حدی قابل اشتغال R-125a , R143a

برای
R500

مبردهای غیر قابل اشتعال R-134a - R22 - R125

مبردهای تا حدی قابل اشتغال R152a - R143a , R32

 

معمولا در مراکز سرویس دهی مجهز، برای نشت یابی دقیقتر سیستم کولر را با
گازهای قوی‌تر شارژ نموده و سپس با دستگاه نشت یاب مجهز به پروبهای مخصوص، قسمت
معیوب را که منجر به نشت گاز می‌شود شناسایی می‌نمایند. معمولا نشت گاز درقسمت
دریچه‌های ورودی گاز بسیار متداول است. این دریچه ها معمولاً داری یک درپوش
پلاستیکی (به رنگ آبی) نیزمی‌باشند.

 

چنانچه نشت گاز از این قسمت سیستم باشد، به هنگام باز نمودن درپوش
پلاستیکی صدای نشت گاز مشخص می‌گردد. در یک چنین موقعیتی سوپاپ دریچه‌های ورودی گاز
سیستم کولر اتومبیل شما معیوب می‌باشند و می‌باید در نوبت بعدی، تعمیر و یا تعویض
شوند.

 

در سیستمهایی که در زمان مناسب سرویس می‌شوند سالیانه در حدود 5 درصد
نشت گاز قابل پیشبینی و بلامانع می‌باشد.

 

 

 

3) کاربرد درجه تنظیم دما چیست؟

 

سوییچ کنترل دما در سیستم کولر اتومبیل که معمولا مکانیکی یا الکترونیکی
میباشد وظیفه کنترل دمای اواپراتور را بر عهده داشته و در واقع دمای ایده آل سرنشین
را تنظیم مینماید. عملکرد این سوییچ در ارتباط مستقیم با کلاج کمپرسورمی‌باشد.

 

 

 

4) سیستم کولر اتومبیل انرژی خود را از کجا تأمین میکند؟ آیا
بطور مکانیکی کار می‌کند و یا از برق اتومبیل استفاده می‌نماید؟

 

سیستم کولر اتومبیل نیروی خود را توأماً از موتور و تجهیزات تأمین برق
(دینام و باطری) اتومبیل تأمین میکند.

 

سیستم کولر اتومبیل شامل اجزاء و قطعات مختلفی است که هر کدام دارای
وظایف ویژه خود بوده و به انرژی مکانیکی یا الکتریکی یا هر دو نیاز دارند. بنابراین
نیروی محرکه مکانیکی خود را از موتور و نیروییالکتریکی مورد نیاز را از برق اتومبیل
دریافت می‌نمایند.

 

 

 

5) چگونه می‌توان سیستم کولر اتومبیل
را همواره در بهترین شرایط نگه داشت؟

 

در این قسمت، توجه شما را به رعایت نکاتی مهم در رابطه با نگهداری و
استفاده بهینه از سیستم کولر اتومبیل جلب می نمائیم. بدیهی است رعایت دقیق این
نکات، موجب افزایش طول عمر، پیشگیری از خرابی و بازدهی بیشتر کولر اتومبیل شما می
گردد:

 

·         شیشه ای که درقسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز تعبیه
شده است برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم می‌باشد. هنگامی که گاز مایع در
مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد، عبور مایع سفید رنگ پر فشار را بهمراه
حبابهای فراوان از زیر شیشه ملاحظه می‌نمایید. اگر فقط حبابها را به همراه کف کم
فشار می‌بینید، گاز مایع در سیستم به اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع
سفید رنگ در مدار مشاهده نمی‌شود، سیستم کولر شما فاقد گاز می‌باشد.

 

·         سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید. در صورت عدم
رعایت این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید.

 

·         هنگام شارژ گاز مطمئن شوید تا گاز داخل سیستم کولر شما با گاز
دیگری اشتباها مخلوط نگشته و همواره از گازی که با سیستم کولر اتومبیل شما سازگار
است استفاده شود.

 

·         مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در این
صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می‌نماید.

 

·         دقت فرمائید تا هنگام استارت زدن،سیستم کولر اتومبیل در حالت
خاموش باشد. قبل از روشن نمودن سیستم، بهتر است اجازه دهید تا موتور اتومبیل کمی
گرم شود.

 

·         سیستم کولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن
ننمائید. بهترین زمان جهت راه اندازی سیستم، قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پائین می
باشد. خاموش نمودن سیستم در هر سرعتی بلامانع است.

 

·         به منظور کارکرد و بهره دهی هرچه بهتر کولر اتومبیل، پنج
دقیقه پس از روشن نمودن سیستم، شیشه های اتومبیل را ببندید.

 

·         در زمانی که سیستم کولر در حال کار کردن می باشد، حداقل یکی
از دریچه های اواپراتور را باز بگذارید تا هوا به داخل اتاق اتومبیل جریان پیدا
نماید.این امر از یخ زدن اواپراتور جلوگیری می نماید.

 

·         در زمان استفاده از سیستم کولر اتومبیل، درِ محفظه موتور باید
بسته باشد. در غیر اینصورت عملکرد سیستم خنک کننده موتور و همچنین سیستم کولر
اتومبیل دچار اختلال می گردد.

 

·         از سیستم کولر اتومبیل باید حداقل هفته ای  یک مرتبه هر چند
در مدت زمان بسیار کوتاه استفاده نمود. رعایت این امر حتی در فصولی که استفاده از
سیستم ضروری به نظر نمی رسد نیز لازم است. این عمل باعث می‌شود تا روغن موجود در
داخل سیستم به گردش در آید. در واقع با این عمل شما واشرها، لوله ها و قطعات سیستم
را روغن کاری می‌نمایید. رعایت این موضوع احتمال نشت گاز وبوجود آمدن خشکی در
واشرها را کاهش می‌دهد.

 

·         در فصولی که از سیستم کولر اتومبیل استفاده نمی گردد، به هیچ
وجه تسمه مربوط به کمپرسور را باز ننمایید و دقت فرمائید که این تسمه همواره در
شرایط استاندارد خود باشد.

 

·         چکیدن قطره های آب از لوله تخلیه اواپراتور در زیر اتومبیل به
هنگام کار کولر، امری طبیعی می باشد. این قطرات همان رطوبتی است که توسط سیستم کولر
اتومبیل از هوای داخل اتاق گرفته می شود.

 

·         با توجه به اینکه هم اکنون در سیستمهای کولر اتومبیل از دو
نوع مختلف گاز مبرد R12 و R134a استفاده می شود، قطعات مصرفی در هریک قابلیت
جایگزینی ندارند.

 

·         جهت حفاظت از موتور و افزایش بازدهی سیستم خنک کننده موتور،
همواره از ضد جوش و یا ضد یخ استاندارد استفاده نمائید.

 

·         برای افزایش کارآئی سیستم و جلوگیری از هر گونه مشکل، در خصوص
رسیدگی و کنترل شرایط باتری اتومبیل همواره دقت لازم را مبذول فرمائید.

 

·         دمای آب موتور در هنگام کارکرد کولر، معمولاً کمی بالاتر از
دمایکارکرد آن بدون استفاده از کولر می باشد. چنانچه نمایشگر به مدت طولانی،
مخصوصاً در ترافیک دمای آب را اضافه تر از حد مجاز نشان می دهد، کولر را خاموش
نموده و اجازه دهید تا دمای موتور قدری پایین بیاید.

 

·         در طول روز، حتی الامکان سعی کنید اتومبیل را در سایه پارک
نمایید. اتومبیل شما در حالتی که هوای داخل کابین بیش از اندازه گرم نشده باشد،
بسیار سریعتر خنک می شود.

 

·         میزان روغن موتور اتومبیل را بصورت منظم کنترل نمایید. هنگام
تعویض روغن موتور، دقت کنید تا روغن بر روی کلاچ کمپرسور یا تسمه ها نریزد.

 

·         زمانی که به مدت طولانی در جاده ای با سربالایی تند رانندگی
می نمایید، از دنده سنگین استفاده نمایید. این امر به کاهش بار موتور و افزایش
برودت سیستم کولر کمک می نماید.

 

·         هنگامی که در سرعت بسیار پائین رانندگی می نمایید، از دنده
سنگین استفاده نمایید. این امر به افزایش برودت ایجاد شده توسط سیستم کولر کمک می
نماید.

 

·         کولر اتومبیل با وزش هوای خنک، دما و رطوبت داخل کابین را
پائین می آورد. نتایج بررسی ها بر روی سلامت انسان نشان  می دهد که مناسب ترین جهت
دریچه هابرای وزش هوای خنک به سمت سقف و کناره های کابین می باشد.

 

·         کندانسور و رادیاتور آب اتومبیل خود را بطور مرتب کنترل
نموده، مطمئن شوید گل و لای و حشرات منافذ عبور هوای آنها را پر نکرده باشند. برای
برطرف کردن آنها می توانید از آب پر فشار استفاده نمایید.

 

·         کمبود آب رادیاتور می تواند باعث گرم شدن بیش از اندازه موتور
اتومبیل گردد. همواره کنترل کنید تا میزان آب رادیاتور اتومبیل در حالت استاندارد
آن باشد.

 

 

 

6 ) چه مشکلاتی در سیستم موجب نامناسب کار کردن کولر
میگردد ؟

 

·         مشکلات مختلفی در سیستم میتواند موجب عدم کارآیی صحیح کولر
گردد که باید توسط کارشناس مربوطه عیب یابی شود. ولی یکی از عمده ترین مشکلات که
موجب ضعف در ظرفیت خنک کنندگی سیستم می‌گردد نشتی گاز می‌باشد که علائم مشخصه
زیرنشانگر آن می‌باشد:

 

·         اگر سیستم کولر اتومبیل شما کار نمی‌کند، اولین چیزی را که با
ید کنترل کنید، کلاچ کمپرسور است. هنگامی که سیستم کولر را روشن می‌کنید، بعد از
چند لحظه باید صدای کلیک کلاچ کمپرسور را بشنوید. در هنگام کارکرد سیستم نیز بطور
متناوب این صدا را خواهید شنید. اگر شما این صدا را نمی‌شنوید، ممکن است مشکل از
سوئیچ کنترل فشار واقع بر روی کپسول ذخیره بروز نموده باشد. ممکن است این سوئیچ از
کار افتاده باشد و یا گاز مبرد در داخل سیستم به اندازه کافی وجود ندارد. با
استفاده از شیشه رؤیت گاز موجود بر روی کپسول ذخیره، میزان گاز را کنترل کنید. اگر
هنگام روشن بودن سیستم هیچ حبابی دیده نمی‌شود، گاز در سیستم وجود ندارد.

 

·         عدم سرما سازی مناسب توسط سیستم، می‌تواند به دلایل بسته شدن
منافذ کندانسور توسط گل و لای و حشرات و عبور ضعیف هوا، نفوذ رطوبت به داخل مدار
گاز سیستم و یا کمبود گاز مبرد باشد. اگر تصور می‌کنید رطوبت باعث ایجاد اشکال در
سیستم شده است، مطمئن شوید تا قبل از شارژ گاز، سیستم کاملاً وکیوم شده باشد تا اگر
رطوبتی در داخل مدار وجود دارد از آن خارج شود.

 

·         از آنجا که سیستم کولر از جریان‌ها و رله‌های الکتریکی
استفاده می‌کند، بهتر است تا کلیه فیوزها را قبل از بردن اتومبیل نزد مرکز تعمیرات،
کنترل نمائید. مشکل شما می‌تواند چیزی به سادگی سوختن فیوز سوئیچ کنترل فشار باشد
که این اتفاق باعث می‌شود کل سیستم از کار بیافتد.

 

 

 

7) هرچند وقت یکبار می‌باید سیستم کولر را سرویس نمود؟

 

جهت اجتناب از بروز آسیب‌های احتمالی به قطعات سیستم و افزایش طول عمر
آنها و در نتیجه کل سیستم، کنترل کامل قطعات سیستم قبل از شروع فصل تابستان پیشنهاد
می‌شود. انجام این مورد کارکرد بدون نقص قطعات و موجود بودن میزان دقیق گاز در
سیستم را تضمین می‌نماید.

 

عملیات سرویس و تعمیر کولر اتومبیل نیازمند دارا بودن ابزارهای خاص و
دانش فنی مربوطه می‌باشد. بنابر این پیشنهاد می‌گردد جهت اجتناب از ورود آسیب به
قطعات سیستم، به تعمیرگاه‌های مجازی که توسط سازندگان اتومبیل و یا تولید کنندگان
سیستم کولر اتومبیل معرفی می‌گردند، مراجعه نمائید

 

 

نویسنده : محمد جواد شعبانی ; ساعت ۱٢:٢٠ ‎ق.ظ ; جمعه ۱۳٩٢/۳/۱٠
comment نظرات () لینک