کامیون من isuzu ایسوزو


+ مقایسه کامیون دانگ فنگ 375و هوو

T375 و هوو



پس از حضور نا موفق کامیون‌های دانگ فنگ سری اول که در کنار موتور ضعیف، تجهیزات رفاهی و ایمنی پایین، فاقد سیستم کارآمد گیربکس و کلاچ بود که مشکلات عدیده‌ای را برای صاحبانش به همراه داشت، شرکت سایپا دیزل به جهت تصاحب درصد بیشتری از فروش کشنده‌های جفت محور و رقابت با کشنده هوو اقدام به واردات کامیون دانگ فنگ مدل T375 از کشور چین کرد که بر خلاف سری قبل با اقبال بهتری در فروش روبرو شد و با توانایی‌های فنی، رفاهی و ایمنی هر چند ضعیفی که داشت توانست به خوبی در بین رانندگان به عنوان یک کامیون بهتر از هوو شناخته شود و ذهنیت منفی رانندگان را نسبت به کامیون‌های دانگ فنگ کمرنگ‌تر کند. شرکت دانگ فنگ موتور که فعالیت خود را از سال 1969 آغاز کرده در حال حاضر با شرکت‌های نیسان، هوندا و کیا موتورز همکاری نزدیکی دارد و به لحاظ آمار تولید در صدر تولید‌کنندگان چینی قرار دارد و شرکت سینوتراک که آغاز فعالیتش را از سال 1935 عنوان می‌کنند و سازنده کشنده هوو که در چین به سری 7 شهرت دارد در رده ششم میزان تولید قرار دارد.




کشنده T375 نیز از یک موتور شش سیلندر ساخت کمینز مجهز به توربو شارژر با قدرت 375 اسب بخار بهره می‌برد و با قدرت موتور اشتایر هوو تقریباً در یک اندازه است اما به لحاظ توان کشش بار کشنده هوو با 47500 کیلوگرم در برابر توان کشش کشنده T375 با 38855 کیلوگرم برتری دارد. برای این کشنده یک جعبه دنده شش سرعته استفاده شده که با تغییر به حالت‌های سبک و سنگین برای هر دنده که بوسیله یک شاسی روی سر دنده امکان پذیر می‌باشد در مجموع 12 دنده را درگیر می کند که استفاده از این جعبه دنده به جهت داشتن نیم دنده موجب شتابگیری بهتر و افت کمتر دور موتور در سینه‌کش‌ها شده و در مقایسه با کشنده هوو که از یک جعبه دنده هشت سرعته فاقد نیم دنده بهره‌می‌برد از عملکرد بهتری برخوردار می‌باشد، جعبه دنده کشنده T375 ساخت DATONG و دنده‌های یک و دو آن سنگین و دنده‌های سه، چهار، پنج و شش آن سبک محسوب می‌شود که هنگام تعویض دنده دو به سه برای بهتر جا افتادن، تعویض دنده باید با یک مکث همراه باشد. این کشنده نیز به مانند کشنده هوو جفت دیفرانسیل و از لاستیک‌های اندازه 20 برای آنها استفاده شده که تیوب لاستیک‌های هر دو کشنده فاقد کارایی لازم بوده و باید در اولین فرصت و قبل از گرفتار کردن راننده در بیابان آنها را با جنس بهتری تعویض نمود. دانگ فنگ برای این کشنده از ترمز‌های کاسه‌ای به مانند هوو استفاده کرده که دارای سیتم ضد قفل نیز می‌باشد و در هنگام ترمز‌گیری نیز بهتر از ترمز‌های هوو عمل‌می‌کند که در سرازیری‌ها با بار 22 تن خصوصاً در مناطق گرمسیر و در تابستان عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد و راننده باید تنها با دنده کشنده را کنترل کند و تنظیم خودکار ترمز‌ها در T375 بوسیله سیستم بازویی در مقایسه با تنظیم دستی در هوو بهتر است ضمن اینکه کشنده T375 مجهز به یک کند کننده تک مرحله‌ای ( ترمز موتوری ) نیز می‌باشد که بصورت یک دسته سمت راست ستون فرمان تعبیه شده است، کشنده T375 به مانند کشنده هوو دارای قفل کن دیفرانسیل است که استفاده آن بیشتر هنگام لغزش چرخ‌ها مثلاً در عبور از جاده‌های سنگلاخی و با فشار بر پدال کلاچ قفل کن را درگیر می‌کنیم. اطاق کشنده T375 در مقایسه با سری اول تغییرات زیادی دارد و ارتفاع و فضای داخل آن افزایش چشمگیری پیدا کرده و دارای دو تختخواب بزرگ، یک جعبه گرم کن و سرد کن ، جعبه نگهداری وسایل، جا لیوانی در دسترس راننده با امکان گرم و سرد کردن آن، قفسه‌های نگهداری وسایل در بالای سر راننده، کپسول آتش‌نشانی زیر صندلی شاگرد، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، تاخوگراف، قفل مرکزی،رادیو و پخش، دریچه سقف دستی، چراغ‌های مطالعه، چراغ‌های درب ورودی و سقف، آفتابگیر داخلی و بیرونی اطاق، مجموعه کامل آیینه‌های بغل از تجهیزات اطاق این کشنده محسوب می‌شوند که در مقایسه با اطاق کشنده هوو از فضای نگهداری اشیا بهتر و بیشتری برخوردار است، آیینه‌های آن دید بهتر و کامل‌تری را نسبت به آیینه‌های هوو برای راننده ایجاد می‌کنند، تختخواب های بزرگ کشنده T375 بهتر و راحتر از تختخواب‌های کشنده هوو است که یک کمی به جلو شیب دارد و راننده را به سمت جلو می‌کشد اما فضای قرار گیری راننده در پشت فرمان در هوو بهتر به نظر می‌رسد، تهویه مطبوع کشنده هوو بصورت دیجیتالی است ولی در مجموع بازدهی هر دو سیستم تهویه در یک اندازه است، در کشنده T375 از شیشه‌بالابر برقی استفاده شده که به جهت عدم کیفیت سیستم‌های برقی چینی‌ها احتمال خرابی آن زیاد است و می تواند برای صاحب آن هزینه بر باشد در حالیکه در کشنده هوو از شیشه‌بالابر دستی استفاده شده است، صندلی‌های کشنده T375 قدیمی‌تر و سفت‌تر از صندلی‌های کشنده هوو است و راحتی راننده روی صندلی کشنده هوو بهتر و بیشتر است، از نکات جالب طراحی داخلی کشنده T375 قرارگیری جا‌سیگاری بالای درب اطاق و زیر شیشه آن است، به لحاظ دسترسی به کلید‌ها و ادوات طراحی کشنده T375 بهتر انجام شده ضمن اینکه داشبورد کشنده هوو ساده‌تر است، در کشنده T375 تونل روی موتور از سطح بالاتری به نسبت کشنده هوو برخوردار است ضمن اینکه هر دو کشنده از عایق بندی خوبی برخوردار و صدای کمی به داخل اطاق آنها راه می‌یابد و در مورد هوو که در بیرون سر و صدای زیادی از آن شنیده می‌شود جالب است که در داخل اطاق ما صدای ضعیفی می شنویم



.
نکته‌ای که باید در مورد کشنده‌های چینی و طراحی اطاق آنها بیان کنم این است که تمام کشنده‌های چینی دارای طرحی عجیب و غیر متعارف هستند و براحتی می‌شود فهمید که کامیون‌سازان چینی فاقد تیم تحقیقاتی هستند و یا تحقیقات و پژوهش کاملی در این شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد و اگر به ساده‌ترین نکات ایمنی در طراحی اطاق توجه کنیم می بینیم که در این کشنده‌ها فاصله‌ای بین صندلی راننده و تختخواب و یا جعبه ابزار وجود ندارد تا در هنگام تصادف با عقب رفتن صندلی صدمات کمتری به راننده وارد شود، ستون‌های جلو به فرمان نزدیک و از مقاومت پایینی برخوردارند و همچنین عدم امکان رفتن راحت به کابین خواب و بیرون آمدن راننده از پشت فرمان در مواقع ضروری به جهت شلوغی تونل روی موتور از جمله موارد ضعف ایمنی در طراحی این کشنده‌های چینی است.
کشنده T375 به مانند هوو از سیستم فنربندی تخت بهره می‌برد اما اطاق آن از تکان زیادی خصوصاً در هنگامی که با بار کامل در حرکت باشد به نسبت کشنده هوو برخوردار است، همچنین هنگام رانندگی با کشنده T375 و در سرعت بالای صد کیلومتر کشنده خیلی حالت سبکی به خود می‌گیرد و پایداری لازم را ندارد در حالیکه در کشنده هوو و در سرعت‌های بالای صد کیلومتر ما این وضعیت را مشاهده نمی‌کنیم.
بازدید روغن و آب کشنده T375 آسان‌تر از کشنده هوو صورت می‌گیرد که برای بازدید آب مجبور به بالا زدن اطاق می‌شوید، بالا بردن اطاق در کشنده T375 بصورت برقی نیز صورت می‌گیرد و برای آن یک دکمه استارت نیز در پایین به جهت سهولت کار راننده تعبیه شده در حالیکه کشنده هوو فاقد این مشخصه است. از نکات منفی هر دو کشنده T375 و هوو استفاده از صفحه ریش‌های ضعیف است که در هر دو از صفحه 50 استفاده شده است. عیب دیگر هر دو کشنده مجموعه سیستم باد آنها است و خصوصاً پمپ باد که در سرازیری‌ها و هنگام استفاده پشت‌سرهم از ترمز باد کم می‌کند و پمپ باد هیچ یک از این دو کشنده کارایی لازم را ندارند و اکثر رانندگان اقدام به دستکاری سیستم باد کشنده‌های خود کرده‌اند که باز به جهت کیفیت پایین شیلنگ‌های باد و عدم تحمل فشار بالا شاهد نشتی آنها خواهیم بود ضمن اینکه در هوو خرابی لوله‌های سیستم توربو نیز از دیگر گرفتاری های رانندگان آن است. یکی دیگر از معایب کشنده T375 شانه انداختن با بار کامل است که در کشنده هوو ما با این وضعیت روبرو نمی‌شویم.
از مزایای کشنده T375 گارانتی آن است که تعویض روغن موتور را نیز شامل می‌شود در حالیکه کشنده هوو فاقد گارانتی خوب است ضمن اینکه کمبود قطعات یدکی به اندازه کافی برای هر دو کشنده احساس می‌شود. باید به سیستم شلوغ برق هر دو کشنده نیز اشاره کنم که تعمیر و رفع خرابی آن بسیار وقت‌گیر است و همچنین به هنگام شستشو هر دو کشنده باید مراقب سیستم‌های برقی آنها باشیم چرا که به محض تماس با قطره‌ای آب دیگر قابل استفاده نخواهند بود. بهترین نوع کاربری برای این دو کشنده تریلر کفی کانتینر ‌بر با توجه به وزن کمتر بار و مناسب رانندگانی است که به رانندگی به عنوان یک شغل ثابت و همیشگی نگاه می‌کنند و می‌خواهند که کامیونشان در وضعیت مناسبی نگهداری شود اما تریلر کمپرسی به جهت دوندگی بیشتر و بارگیری کامل و با توجه به اندازه اطاق های کمپرسی که کمتر از ده متر است بدتر‌ین گزینه برای هر دو کشنده ودرپایان سال کاری به تعمیرات کلی نیاز پیدا خواهند کرد.
در مجموع کشنده T375 بهتر از سری اول و در برابر کشنده هوو نیز به لحاظ توانایی‌های فنی و تجهیزات در موقعیت بهتری قرار دارد ولی نباید اختلاف قیمت 15 میلیونی را با کشنده هوو نادیده بگیریم، فاکتوری که از اصلی‌ترین علل تمایل افراد به خرید کشنده هوو نیز می‌باشد و باید منتظر عملکرد این کشنده در جاده‌های کشور در دراز مدت باشیم چرا که کامیون یک وسیله مصرفی کوتاه مدت نیست و جز سرمایه‌های یک اقتصاد محسوب می‌شود و امیدواریم از سوی سازندگان و فروشندگان داخلی به لحاظ کیفیت کشنده‌های مناسبی را برای ناوگان حمل ونقل کشور انتخاب و عرضه نمایند.

نویسنده : محمد جواد شعبانی ; ساعت ٤:۳٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳٩۱/۳/٢۳
comment نظرات () لینک