کامیون من isuzu ایسوزو


+ ترموستات چیست وچگونه کار میکند؟


 

ترموستات :

ترموستات وسیله ای است برای تنظیم درجه حرارت موتور اتومبیل که بطور خودکار گرمای موتور را در حد ایده ال که حدود88 و72درجه است نگه می دارد . حساسیت هر ترموستات بر روی ان نوشته شده است و باید با نوع موتور وتوصیه سازنده انتخاب شود.

برای عملکرد درست موتور و راندمان بهتر، دمای آن باید در محدوده معینی نگه داشته شود سرد بودن موتور باعث می شود که غلظت روغن بالا رود و روانکاری قطعات به خوبی صورت نگیرد و گرم بودن بیش از حد آن هم باعث می شود روغن خیلی رقیق شود و خاصیت روان کنندگی خود را از دست بدهد بنا براین ضرورت کامل دارد که دمای موتور در حد 85 درجه سانتیگراد نگه داشته شود .

در موتورهای دیزلی علاوه بر این سرد بودن موتور باعث کاهش قدرت موتور و خام سوزی گازوییل و دود سفید فراوان میشود! 

 طرز کار ترموستات :

در ابتدا که موتور سرد است ترموستات مسیر ورود آب به رادیاتور را می بندد بنابر این  آبی که برای گردش در دور سیلندر وسرسیلندر، مورد استفاده است قرار می گیرد فقط همان مسیر بسته دور موتور را طی می کند و وارد رادیاتور نمی شود تا گرمای آن به دمای مطلوب 85 در جه سانتیگراد برسد در این حالت گرمای اب باعث فعال شدن ترموستات شده و جیوه ای که درون آن است منبسط شده و مسیر ورود آب به رادیاتور را باز می کند تا درجه حرارت بیش از این بالا نرود با پائین آمدن حرارت مجدداً ترموستات بسته می شود و همین سیکل مرتب تکرار می شود تا درجه حرارت موتور در حد مطلوب باقی بماند .

در واقع  ترموستات یک دریچه یا شیر مکانیکی هوشمند است که کار  قطع و وصل اتوماتیک  اب را انجام می دهد .

استفاده از ترموستات در انواع وسایل حمل ونقل و موتورها صنعتی همیشه باید صورت گیرد و از این نظر فرقی بین روزهای گرم تابستان و یا روزهای سرد زمستان وجود ندارد . ولی  د ر ایران این گونه معمول است که ترموستات را فقط به هنگام فصل سرد سال و هنگام استفاده از بخاری ماشین مورد استفاده قرار می دهند،که کاملا اشتباه است

 استفاده از بخاری ماشین در زمستان

ترموستات باعث می شود آن بخش از آب که قرار است برای خنک شدن به رادیاتور برود به درون مبدل حرارتی بخاری ماشین برود و از گرمای آن برای گرم کردن فضای داخل ماشین استفاده شود .


نویسنده : محمد جواد شعبانی ; ساعت ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱۳٩٢/٩/٢٤
comment نظرات () لینک