کامیون من isuzu ایسوزو


+ کامیون ماک


 کامیون ماک                    


قبل از جنگ جهانی دوم حمل ونقل در ایران وجهان توسط کامیون های تجاری بنزینی انجام میشد که عبارت بودن از ماک جمس دوج فدرال وایت والفرانس و کامیون های اروپایی دیگرمثله بوزینگ گرام ماکروس.
ولی به دلیله قدرته بیشتر و استقامت بالاترکامیون های امریکایی در راس این هرم بودند. اما بعد از جنگ جهانی با توجه به اینکه ایران محلی برای تردد متفقین بود همزمان کامیون های امریکایی مثله ماک استودی بیکردوج و.... نیز به ایران وارد شدند در تعداد بالاتر نسبت به قبل. که بیشتر در بنادرجنوبی تخلیه و مرز جلفا منتقل میشدند. که در طول حمل در کمپ هایی متوقف و مودرد بازدید قرار میگرفتند بعد از پایانه جنگ تعدادی از این کامیون ها در کمپ باقی ماندکه بدها به فروش رسیدن که در این میان کامیون های ماک توانستند با کسب رتبه بالاترنسبت به دگر هموطنان امریکایی خود گوی سبقت را ربوده و ره 100 سال رو تو چند سال بپیماید و بازیگری قوی در عرصه حمل ونقل ایران شود. که در ابتدای وروده دیزل و ماک دیزل به ایران بنا به دلایلی همانند ایجاد بیماری سل توسط دوده کامیون های دیزل بامشکل مواجهه گشت اما این بولداگ امریکایی قوی تر از انچه بود که به نظر میرسد به همین دلیل توانست در ان زمان دوام بیاورد و شایستگی خود را اثبات کند.

اولین ماکی که در ایران به طوره رسمی کار کرد ماک مدل1942 بود که به ماک جنگی(ماک سوسماری) معروف بود که در ان زمان به دلیل استاندار نبودن جاده های ایران{هنوزم استاندار نیست} و نبودباسکول تنها ماک جنگی بود که بارهایی به اندازه 30 تن را بر روی 10چرخ حمل میکرد. که بعد ها با توجه به استقباله شدید از ان این کامیون از کشور های همسایه مثله عراق کویت و حتی اروپا و هلند وارده ایران گشت.
نسل بعدی ماک در سال های 1948 و1951 وارده ایران شدن که به زیر قرمز معروف شدن . به دلیل داشتن شاسی اکسل و پوسته دیفرانسیل  و باک قرمز

نسله بعد که اصلاح شده مدل 1951 بود در ساله 1954 وارد بازار شد که تغییراتی در موتور گیربکس . اکسل ان داده شد بود. که روی این ماک سیستمی که بعدا به نام ماک ثبت شد
که ان سیستم هترمودا بود که این سیستم با باز و بسته کردن شبکه جلوی رادیاتور باعث افزایشه عمر و بالاتر بردن راندمان موتور گشت . که بعد گذشته 50 سال مشابه ان بر روی ماشینهای سواری استفاده میشود.

در سال های 1956 ماک سری بی وارده ایران شد که مجهز به توربو شارژر و گیربکس 20 دنده و اکسل و دیفرانسیل های سنگین استرلینگ وکابینه معروف تخم مرغی . گلگیره تخت بود که از مشخصات بارز ان سیستم پنچ محوره تریلی کش هجده چرخ بود که تا ساله 1959 تولید میشد. که این مدل در بین کامیونداران ایرانی به نشکن معروف بود .

در ساله 1960 مدل اطاق تخم مرغی با گلگیرها تخم مرغی توسط شرکت کاوه کار وارده ایران شد که تا ساله 1966 تولیدمیشد.

از ساله 1967 کمپانی ایران کاوه با جدیت تمام وارده صحنه شد و ماک در این دوره به اوج خود که در طی سال های قبل بدست اورده بود میرسید.

درابتدای تولید و بدلیل نبوده امکان تولید اطاق و گلگیر و کاپوت مدل روز اطاق تخم مرغی و گلگیر تخت 1957 بر رو ی شاسی وموتور های 220 اسبی سوپر شارژ دار استفاده گردید که در ساله 1968 با ورود امکانات تولید و پرس اطاق های روز ایران کاوه اقدام به سوار کردن کابین های معروف به کاوه ای و گلگیر های اهنی بر رو ی همان شاسی کرد.. که با توجه به تولید کم و تقاضای زیاد تعدادی ماک به صورت بی دماغ و با دماغدر سال های 1974-1975 وارده ایران شد. که در این بین شایعاتی مبنی بر ایمن نبودن ماک های بی دماغ در زمان تصادف و..... مورد استقبال قرار نگرفت ولی گذشته زمان شایستگی های ان را اثبات کرد که با وجود داشتن امکاناتی برای راننده جای خود را بین رانندگان ترانزیت باز کرد.

مدل دماغ دار: این کامیون ها تماما از امریکا و به صورت مونتاژ وارده ایران میشد که دارای کابین های شیک و داشتن فرمان تلسکوپی و چراغ  جلوی پر نور {استفاده همزمان از نور بالا و پایین} مورد توجه قرار گرفت. که بعدا شرکت های نفت نیرو هوایی و... اقدام به سفارش کامیون های ماک با توجه به نیاز خود کردند که معمولا به ماک های همان شرکت معروف شدند.
ماک مترو: از ساله 1979 تولید و ورود این نوع کامیون ها متوقف شد تا اینکه در ساله 1990 تعداد کمی ماک بی دماغ از کانادا وارده ایران شد که بعضا در تملک شخص و تعدادی در تملک متروی تهران قرارگرفت که این کامیون ها با موتور 360 اسبی و گیربکس های فولر 9 دنده و سیستم تعلیق چهار دست فنر مخصوص حمله بار با سرعت زیاد در جاده های مطلوب بود.

 ماک جدید:درسال 1994 تعدادی ماک دماغ دار نو از دوبی به ایران وارد شد که با ظاهری جذاب وموتوری به قدرت 450 اسب بخار و کابینه مجهز و سیستمه تعلیق معروف به قیچی فنر مناسب برای حمله بار های نسبتا سنگین بود. که کمپانی های دیگر مانند اتو کار ماکروس اسکانیا بابیس در مدت حضوره 63 ساله ماک در ایران محو بودند. و هیچ نامی از انها بر سر زبان ها نبود .

تعدادی از مدل های ماک

ویژن: زیبا . با موتور و گیر بکس های مختلف . جهت حمل ونقله اتوبانی با جای خواب راننده

گرانیت: با شاسی و سیستم تعلیه قوی به صورته سنگین واسترلینگ جهت حمل بارهای سنگین در جاده های نامناسب به صورت کمپرسی های سنگین و میکسر های بزرگ

Ch:
که برای حمل جاده ای که تعدادی از مدله 1994 از این گونه هستند.

در پایان سخن باید بگویم که کامیون های ماک بار هایی به وزرن 30تن را به راحتی حمل میکردند در حالی که بعد از ورود باسکول رسما این عدد بیش از انچه که تصور میشد بود.

رییس اولیه ماک شخص بوده که دارای کار گاه تولید ماشین های باری بوده است که سگ بولداگی به نام ماک داشته که بعد از انکه این سگ می میرد به پاس فداکاری های این سگ بعدا کامیون هایی که تولید میکند به نام ماک روانه بازار میشود که این سر اغاز تولید ماک بوده

می‌توان کامیون‌های ماک مدل ۱۹۴۱ را که معروف به دیزل جنگی هستند در حال کار دید. ماک بعد از سال ۱۳۵۹ بسیار کم به ایران وارد شد.

 

در حال حاضر یکی از مهمترین مزیت‌های کامیونهای ماک نسبت به سایر کامیون‌ها برگشت زیاد گازوئیل از موتور است که جلوی یخ زدن گازوئیل باک در فصول سرد را می‌گیرد. همچنین در روزهای گرم سال نیز درجه حرارت موتور بالا نمیرود

 

سیستم ترمز ماک‌های قدیمی ضعیف است و بدین جهت در سرازیری‌ها راه بندان می‌کنند. لوازم یدکی ماک نسبت به سایر کامیون‌ها گرانتر است.


نویسنده : محمد جواد شعبانی ; ساعت ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱۳٩٢/٤/٢٤
comment نظرات () لینک